Модель організації освітнього процесу в початковій школі
Зміни до «Моделі організації освітнього процесу
в початковій школі ліцею №144 ім. Г. Ващенка  м. Києва
в період обмежувальних протиепідемічних заходів з 05 по 16 квітня 2021»
Відповідно до Протоколу №29 від 01.04.2021р. Постійної комісії з питань техногенно—екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій (пункт 1.1) з  5 квітня по 16 квітня 2021 року необхідно організувати освітній процес у закладах загальної середньої освіти у дистанційному режимі; отже, відвідування ліцею учнями початкової школи буде заборонено.
Відповідно до оновленого розкладу (з застосуванням інтеграції окремих предметів) учителі розміщуватимуть навчальні матеріали, завдання (у тому числі і проєктні), пояснення тощо на платформі «Єдина школа». Педагоги самостійно визначатимуть режим (синхронний або асинхронний) проведення окремих навчальних занять. При цьому уроки математики, української та англійської мови організовуватимуться в синхронному режимі (згідно розкладу). Урок з використанням технологій дистанційного навчання не може тривати 35 хв (у 1-х класах) та 40 хв (2-4-х класах).
На платформі «Єдина школа» відбуватимуться консультації учнів та батьків, інформування учнів про режим навчальних занять, оцінювання виконаних завдань, онлайн-уроки (як інструмент для організації дистанційного навчання  також може використовуватись ZOOM).

Відповідно до постанови № 42 від 30.07.2020 МОЗ України «Про затвердження Тимчасових рекомендацій щодо організації протиепідемічних заходів у закладах освіти на період карантину у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (СОVID-19)»,  вимог Регламенту відновлення освітнього процесу в закладах освіти міста Києва та режиму їх роботи після зняття карантинних обмежень, постанови №50 від 22.08.2020 МОЗ України головного державного санітарного лікаря України  адміністрація школи розробила Модель організації освітнього процесу в початковій школі ліцею №144 ім. Г. Ващенка  м. Києва на 2020-2021 навчальний рік.

У 2020-2021 навчальному році в початковій школі ліцею буде навчатися 442 учнів у 14 класах на 4 паралелях. Учні будуть розміщені у 14 навчальних кабінетах. До освітнього процесу будуть залучені 2 кабінети української мови та три кабінети англійської мови, ком’ютерний клас, спортивна зала та спортивний майданчик на території школи. Отже, в освітньому процесі будуть задіяні ВСІ наявні кабінети та класні кімнати.

Для безпечного входу з вулиці всіх здобувачів початкової освіти заклад має 2 входи. Розподіл класів на окремі входи є необхідним фактором успішного забезпечення здорового середовища в школі. Розподіл класів на входи здійснювався з урахуванням шляху (напрямку руху учнів по крилах ліцею (сходах)) та найближчої відстані до їх навчальних кабінетів, щоб вони не контактували з учнями інших класів задля власної безпеки.

Головним завданням при складанні змішаного розкладу в умовах адаптивного карантину є створення безпечних умов для соціальної дистанції учнів при вході в школу. Тому учні початкової школи були розведені не лише на різні входи, а й на різний час.

Початкова школа ліцею розпочинатиме свою роботу з 08.00 з понеділка по п’ятницю, але відповідно до рекомендацій МОН та МОЗ України навчальні заняття різних класів будуть починатися і закінчуватися у різний час з метою запобігання скупченню дітей у коридорах та на виходах зі школи:

08.00 – 1-Б, 2-Б, 3-Б, 3-В, 4-Б класи;

08.30 – 1-В, 2-В, 3-А, 4-А, 4-В класи;

09.00 – 1-А, 2-А, 3-Г, 4-Г класи.

Таким чином ми створюємо можливість роз’єднати потоки учнів. Особи, які не задіяні в освітньому процесі, до приміщення школи допускатися не будуть.

Діти починатимуть навчальний день правильно – зі спорту та нагадування про прості правила безпеки під час карантину. Кожен перший урок буде розпочинати вчитель з «5 хвилинок здоров’я» (інформація про стан здоров’я учнів), проведення інструктажу гігієни чистих рук. Відповідно регламенту та протоколу розроблені інструкції.

При переході регіону до «жовтої» чи «помаранчевої» зони планується запровадження змішаної форми навчання (очно-дистанційної).

Один день на тиждень (певний день тижня для кожного класу)  клас вчитиметься дистанційно за розвантажувальним розкладом, що забезпечить оптимальне співвідношення навчального навантаження продовж тижня. Дотримуючись протиепідемічних заходів та з метою мінімізації контактів між дітьми, батькам буде рекомендовано, по можливості, обрати другий день (під час «помаранчевої» зони), зручний для родини, щоб дитина залишилася вдома для самостійного опрацювання матеріалу за діючим розкладом.

Учні 1-4 класів будуть максимально залучені до навчання у приміщеннях та на території школи (уроки: «Я досліджую світ», «Я у світі», основи здоров’я,  фізичної культури та мистецтва будуть проводитися на свіжому повітрі за сприятливих погодних умов). Навчаючись за змішаною моделлю навчання, зокрема такі предмети як літературне читання (читання), дизайн і технології, «Я досліджую світ», «Я у світі», природознавство, мистецтво, інформатика будуть викладатися дистанційно. Так звані «основні предмети» будуть на 80% викладатися на очних уроках.

При “червоному” рівні відвідування ліцею  здобувачами освіти буде заборонено, отже освітній процес відбуватиметься дистанційно. Тому планується застосовувати систему дистанційного навчання. Відповідно до розкладу учителі розміщуватимуть навчальні матеріали, завдання, пояснення тощо на платформі «Єдина школа». На вищезазначеній платформі відбуватимуться консультації учнів та батьків, інформування учнів про оцінювання виконаних завдань, онлайн-уроки.

На даний момент потужності шкільної мережі Інтернет не дають змоги для одночасного мультикомплексного підключення. Хоча й існує декілька варіантів підключень (дротові та через WiFi), вихідний сигнал фізично не витримує масових підключень, а тим більше із трансляцією відео. Учителі початкових класів забезпечені  ноутбуками, у кожному навчальному кабінеті телевізор або проектор з дошкою. У наявності 15 комп’ютерів, які знаходяться в кабінеті інформатики і які планується використовувати при організації освітнього процесу в цьому навчальному році. Проте деякі з цих комп’ютерів застарілі, не обладнана відеокамерами.

Більшість учителів школи вже володіють основними інструментами дистанційного навчання, більшість з них займалися самоосвітою під час літніх канікул.

Окремим питанням постає організація харчування учнів 1-4 класів, вихованців ГПД. Особливості харчування та потужності їдальні будуть враховуватися при складанні розкладу (різний початок уроків для класів та різна тривалість перерв; уроки на свіжому повітрі до чи після сніданку; зміщення обіду ГПД тощо).

Модель організації освітнього процесу в 5-11 класах

Змішане навчання є сучасною освітньою методикою, що передбачає взаємодію суб’єктів освітнього процесу, засновану на поєднанні різних стратегій і технологій традиційного й електронного навчання.

Впровадження змішаного навчання здатне розширити освітні можливості учнів за рахунок доступності та гнучкості, врахування їх індивідуальних здібностей, а також темпу й ритму засвоєння навчального матеріалу і відбувається на основі певної моделі організації освітнього процесу в умовах адаптивного карантину.

         З метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 (далі — COVID-19)  та чіткої організації освітнього процесу 2020-2021 н.р.,   на час встановлення жовтої або помаранчевої зон у Києві в ліцеї №144 ім. Г.Ващенка впроваджена змішана форма навчання учнів середньої та старшої школи (5-11 класи). Уроки за розкладом в учнів кожного класу проходять в одному  кабінеті, аби уникнути скупчення дітей у коридорах протягом перерви (додаток 1, 2). На перервах кожен класний колектив має можливість відпочити на спеціально відведеній для нього частині коридора, про що свідчать спеціальні розмітки на підлозі. 22 класи поділено на 5 груп. З метою розвантаження приміщення ліцею, коридорів, групи формувалися із класів, які навчаються в різних частинах поверхів. Кожного тижня в одній із груп уроки проводяться дистанційно. Складено графік, відповідно до якого учні кожного тижня навчаються дистанційно в один із днів тижня. Наприклад, якщо на першому тижні це був понеділок, то наступного дня — це вівторок і так далі. Графік проведення уроків дистанційно оголошується на два тижні, щоб учителі могли заздалегідь ефективно спланувати свою роботу. Вчителям рекомендовано скорегувати в календарному плані перевірочні роботи, які припали на проведення уроків дистанційно, та провести в інший час (на урок раніше або пізніше).

Розподіл середніх та старших класів на групи.

1 група: 6Б, 7В, 8А, 8В.

2 група: 5А, 5В, 5Г, 6Г.

3 група: 5Б, 8Г, 9Б, 10А, 11А.

4 група: 7Б, 8Б, 9В, 10Б, 11Б.

5 група:   6А, 6В, 7А, 9А.